עשרת הפנים של החדשנות – המודל שפיתח טים קלי

אישיות הלמידה

 

אנשים וארגונים צריכים כל הזמן לאסוף מקורות מידע חדשים על מנת להרחיב את הידע שלהם ולצמוח, כך שלושת  הפנים הראשונים תפקידם ללמוד. הפנים האלה מונעים על ידי הרעיון כי לא משנה כמה מוצלחת החברה כיום, אף אחד לא יכול להרשות לעצמו להיות שאנן.  העולם משתנה בקצב מואץ, והרעיון הגדול של היום עשוי להיות האנכרוניזם של מחר. תפקידם של הלומדים הוא לעזור לשמור על הצוות מלהיות ממוקד מדי פנימה, להזכיר לארגון לא להיות כל כך זחוח על מה שאתה "כבר מכיר ויודע". אנשים המאמצים את תפקידי הלמידה הם צנועים מספיק כדי לפקפק בתפיסת העולם שלהם, ובכך הם נשארים פתוחים לתובנות חדשות בכל יום.

האנתרופולוג אינו קופא על השמרים, במקום זאת הוא על הזמן בוחן את האינטראקציה של אנשים עם מוצרים, שירותים או חוויות משתמש בכדי לבוא עם חידושים. האנתרופולוג הוא טוב מאוד בניסוח מחדש של בעיה בדרך חדשה, בעל יכולת להפוך את השיטה המדעית  לטכניקה שניתנת ליישום בחיי היומיום. אנתרופולוגים חולקים תכונות כה מבדילות כמו החוכמה להתבונן בראש פתוח באמת; אֶמפַּתִיָה; אינטואיציה; היכולת "לראות" דברים שלא נעלמו מעיניהם; נטייה לשמור רשימות של מושגים חדשניים הראויים לחיקוי ולבעיות שזקוקות לפתרון; ודרך להשראה במקומות יוצאי דופן.

הנסיין חוגג את התהליך, לא את הכלי, בדיקות של תרחישים פוטנציאליים והפיכתם לרעיונות מוחשיים. אוהב לקחת סיכון מחושב, זהו אדם שאוהב לנסות הכול, תהליכים, טכנולוגיות, מוצרים ושירותים על מנת להגיע באופן יעיל לפתרון. הנסיין נהנה מתהליך הגילוי ושמח להזמין שותפים לדרך ושיתופי פעולה. הנסיין מקפיד להבהיר כי התהליך כולו חוסך זמן וכסף.

המקשר (cross-pollination) שואב אסוציאציות וקשרים בין רעיונות או מושגים שאינם קשורים לכאורה לידי מחשבה חדשה. חמושים עם מגוון רחב של אינטרסים, סקרנות נלהבת, כישרון ללמידה והוראה, המקשר מביא רעיונות גדולים מהעולם החיצון כדי להחיות את הארגון שלהם. אנשים בתפקיד זה יכולים לעתים קרובות להיות מזוהים על ידי פתיחותם הגדולה, תשומת לב לפרטים, נטייה לחשוב על מטאפורות  והם בעלי יכולת לקצור השראה מהאילוצים.
האישיות המארגנות

 

שלושת הפרסונות הבאות מארגנות את התפקידים והחוקים, מאופיינות כאנשים בעלי ידע על התהליך האינטואיטיבי. לעתים קרובות, בעלי ידע על האופן שבו ארגונים מזיזים רעיונות קדימה. אלה שחושבים שהרעיונות צריכים לדבר בעד עצמם טועים, אנחנו מבינים שצריך את "המפעיל",  "משתף פעולה", ואת "המנהל" כי לאורך כל הדרך: כי גם את הרעיונות הטובים ביותר חייבים  להתחרות על זמן, תשומת לב ומשאבים של הארגון. אלה המאמצים את התפקידים המארגנים אינם מבטלים את תהליך הקצאת התקציב והמשאבים כ"פוליטיקה" או "סרט אדום ". הם מכירים בכך שכדי לנצח במשחק שחמט צריך לשחק כדי לנצח.

 

המפעיל הוא פותר בעיות בלתי-נלאה, שמקבל על עצמו התמודדות עם משהו שמעולם לא נעשה לפני כן. כאשר המפעיל מתמודד עם אתגר הוא בוחן את המכשול תוך שמירה על נחישות שקטה וחיובית. אופטימיות זו וההתמדה יכולים לעזור ביצרת רעיונות גדולים ולעצב את הסטאטוס קוו בארגון, המפעיל יכול להפוך את הרעיונות להצלחות הגדולות ביותר של הארגון – למרות שאחרים "קצרי רואי ארגוניים" חזו אי הצלחה .

משתף הפעולה הוא האדם הנדיר שבאמת מעריך את הקבוצה על פני הפרט. כדי לעשות דברים, משתף פעולה משכנע אנשים לצאת מתוך "BOX" העבודה שלהם כדי ליצור צוותים רב תחומיים. בעשותו כן, האדם בתפקיד זה מפרק גבולות מסורתיים בתוך ארגונים ויוצר הזדמנויות לחברי צוות לקחת תפקידים חדשים. טיפוס זה מתנהל יותר כמאמן מאשר הבוס, משתף את הצוות ומטמיע בהם ביטחון שיש להם את הכישורים הדרושים כדי להשלים את המסע המשותף.

המנהל, רואה בצורה חדה את התמונה הגדולה של הארגון, הוא מכיר את התרבות והתהליכים, יש לו תמיד יד על הדופק של הארגון. לאחר מכן, המנהל מוכשר ביצירת אווירה תומכת, סידור הצרכים, פתיחת צווארי בקבוק ומיקוד הזדמנויות. המנהל יודע להביא אנשיו למצב הטוב ביותר שלהם באמצעות העצמה והשראה, האדם בתפקיד זה מניע את הסובבים אותם לקחת את מרכז הבמה ולאמץ את הבלתי צפוי.

 

בניין האישיות

התפקיד של ארבעת הפרסונות הנותרות הינו בניית חוקים ותפקידים במטרה לאפשר אווירה של חדשנות במטרה לייצר את הדרך למימוש מעשי.  כאשר אנשים בארגון מוכנים לאמץ את אנשי "בניין האישיות" הם למעשה מטביעים חותמם על הארגון. אנשים בתפקידים אלה הם גלויים מאוד, כך שלעתים קרובות תמצא אותם ממש בלב הפעולה.

האדריכל הינו אדם שמתמקד  ללא הרף ביצירת חוויות אישיות יוצאת דופן. אדם זה מאפשר מפגשים חיוביים עם הארגון שלך באמצעות מוצרים, שירותים, אינטראקציות דיגיטליות, רווחים או אירועים. מה בין אם אדריכל לשף? שניהם רוצים להפוך משהו רגיל למשהו ייחודי – אפילו מענג, בכל הזדמנות שהם מקבלים.

המעצב מסתכל כל יום על הסיכוי להחיות את סביבת העבודה שלו. הם מקדמים תרבויות ארגונית אנרגטית, משרים סביבות עבודה מעוררת יצירתיות במטרה  לשמור על הצרכים המשתנים ולטפח חדשנות מתמשכת, המעצב מבצע התאמות למרחב פיזי כדי לאזן הזדמנויות עבודה פרטיות ושיתופיות. בעשותו כן, אדם זה הופך את עצמו לאחד מהכלים הכי רבי-תכליתיים ורב-עוצמה של הארגון.

המספר יודע כיצד לספר את הדמיונות שלנו עם נרטיבים מרתקים של יוזמה, עבודה קשה וחדשנות. אדם זה הולך מעבר למסורת שבעל פה כדי לעבוד בכל המדיום הכי טוב שמתאים לכישוריהם ולמסרם: וידאו, נרטיב, אנימציה, ואפילו קומיקס. על ידי השתרשות הסיפורים שלהם האותנטיות, מספר סיפורים יכול לעורר רגש פעולה, להעביר ערכים ומטרות, לטפח שיתוף פעולה, ליצור גיבורים, ולהוביל אנשים וארגונים אל העתיד.

המטפל הוא הבסיס של חדשנות המופעלת על ידי אדם. באמצעות אמפתיה, הם עובדים כדי להבין כל לקוח בודד וליצור מערכת יחסים. בין אם מדובר באחות בבית חולים, באיש מכירות בחנות קמעונאית או בכספר במוסד פיננסי בינלאומי, המטפלת מדריכה את הלקוח בתהליך זה כדי לספק להם חוויה נוחה ומרוכזת אנושית.

 

עשרת הפנים של החדשנות – המודל שפיתח טים קלי- http://www.tenfacesofinnovation.com