אסטרטגיה עסקית – שיעור שלישי

הצהרת מטרות של הארגון

ההירארכיה של משפטים אסטרטגים בארגון ( Colis & Rukstad ), שלושה משפטים אשר בונים את האסטרטגיה של החברה :

  1. Mission statement – הצהרת המטרות של הארגון, מה הארגון רוצה להשיג
  2. Strategic statement – הצהרת האסטרטגיה של החברה, מה תהיה האסטרטגיה של החברה
  3. Implementation statement – איך מממשים את האסטרטגיה, איך מיישמים אותה , מטמיעים אותה ובודקים שבפועל היא מתרחשת.

Mission statement  –  הצהרת הכוונות של הארגון לגבי מה היא הולך לעשות, מה תהיה התרבות הארגונית ואיזה ארגון הוא רוצה להיות . לקוחים בחשבון את האינטרסים של כל מחזיקי העניין , זוהי ליבת הקיום של הארגון, האסטרטגיה מטרתה היא לממש את ההצהרה הזו. Mission statement   מורכב מכמה חלקים :

  1. Mission / משימה / ייעוד – בשביל מה הארגון חי ? זהו הייעוד של הארגון, מטרת העל לקיומו. כדי שהייעוד יהיה אפקטיבי הוא צריך להיות גנרי אך ממוקד ( רחב אבל מאוד ברור ), עונה על הצורך הבסיסי של הסביבה בה הפירמה מתקיימת, קצר, מובן וייעוד שהעובדים ירצו להתחבר אליו.
  2. Vision / חזון – מהי התמונה העתידית של הארגון במיטבו ? החזון מורכב מחלום אישי, חותם אישי וצורך עסקי. החזון עושה סדר עדיפויות בארגון, מכתיב במה צריך להתמקד כדי להגשים את החזון. כדי שחזון יהיה אפקטיבי צריכים להתקיים 8 פרמטרים :
  • ניתן להמחשה , אנשים יכולים לדמיין אותו, לא מופשט (קנדי הבטיח לאמריקאים לשלוח מישהו לירח )
  • אטרקטיבי , אנשים ירצו להיות חלק ממנו
  • אפשרי / ניתן להגשמה
  • ממוקד, נותן אפשרות לעובדים למצב עצמם במרחב
  • גמיש , נותן מרחב פעולה לכל עובד
  • מובן
  • קצר ותמציתי
  • יצירתי וחדשני.

3. ערכים – מה יהיו ערכי הארגון, על איזה בסיס ערכים הארגון יתקיים

4. מטרות – מה יהיו המטרות של הארגון, לאיפה הארגון רוצה להגיע ? איזה יעדים ומטרות עסקיות הארגון רוצה לכבוש ?