אסטרטגיה עסקית – שיעור שני

התהליך האסטרטגי – סדר הפעולות שהפירמה נוקטת כדי ליצור אסטרטגיה עסקית. המכנה המקשר בין כל השלבים הוא המשוב מהסביבה אשר נותן לפירמה חיווי האם הפירמה מצליחה ליישם את האסטרטגיה שהגדירה, האם התהליכים שהוגדרו אכן מבוצעים נכון או הוגדרו נכון כתוצאה מהמשוב מהחברה :

  1. מטרות – מה מטרת הפירמה ? למה היא נוצרה ?
  2. אבחון – ניתוח הסביבה החיצונית והפנימית של הפירמה
  3. שאלות אסטרטגיות – מחברות בין התהליך האסטרטגי לתוכן שלו, נגזרות כתוצאה מניתוח מטרות הפירמה ואבחון הסביבה שלה ( מי הלקוח ? כיצד נבדל את המוצר ? איך ניצור ערך ברור ללקוח ? איך לגייס לקוחות? איך לשמור לקוחות ? איך לייצר ולשווק את המוצר ? איך להשיג רווחים? איך לקיים צמיחה לאורך זמן ? ) .
  4. תוכנית הפעולה של הפירמה – מה הפירמה הולכת לעשות ?
  5. יישום – מה הפירמה עושה בפועל כדי להשיג את המטרות ?

תדירות התהליך האסטרטגי – המציאות העסקית משתנה כל הזמן ולכן התהליך האסטרטגי צריך להיות מחזורי , יש צורך לבדוק את עצמנו מול האסטרטגיה בצורה קבועה. כלל אצבע אומר שהפירמה צריכה לבצע הליך אסטרטגי פעם בשנה , בתהליך צריכים להשתתף לפחות 10 אנשים . 

אסטרטגיה /  מטרות / יעדים / מדדים : מטרות – מה הארגון רוצה להשיג בטווח הקצר והרחוק, אסטרטגיה – תוכנית הפעולה למימוש היעוד והשגת המטרות. יעדים  – ההישגים שיש לממש לטווח הקצר, ברורים ומדידים, מדדים – הסרגל אשר מודד את התקדמות הפירמה .

אסטרטגיה מתוכננת planed  – אסטרטגיה אשר נוצרה מתכנון מקדים, חשיבה וניתוח מצב ( דפדפן אקספלורר אשר דחק את נטסקייפ )

אסטרטגיה נולדת – אסטרטגיה הנולדת מתוך מצב קיים, אין תכנון של מהלכי הפירמה, מגיבים ובונים תוכנית פעולה לפי אירועים שקורים בסביבה  של הפירמה ( אינטל עברה מייצור זכרונות לייצור שבבים ) . אסטרטגיה נולדת יכולה להיווצר מלמעלה למטה, מלמטה למעלה או באופן אקראי ( ויאגרה נכשלה כתרופה לבעיות לב, אבל הצליחה בזכות תופעות הלוואי שלה להיות תרופה לבעיות זקפה  (

המודל האינטגרטיבי של מינצברג –  המודל של מינצברג מדבר על כך שאסטרטגיה ריאלית של ארגון היא שילוב של אסטרטגיה מתוכננת ואסטרטגיה נולדת המושפעת מאירועים שקורים בסביבה של הפירמה. תהליך עיצוב אסטרטגית החברה הוא תמהיל של דברים שתוכננו מראש ודברים שקרו בפתאומיות והשפיעו על התנהלות הפירמה. realized strategy = planned strategy + emergent strategy  . לפי המודל, ארגונים אפקטיביים יהיו ארגוני מאשר ידעו לנהל את 2 האסטרטגיות יחדיו בצורה נכונה כדי להגיע לאסטרטגיה ריאלית.

המודל האינטגרטיבי של מינצברג + שליט : מגדיר שאסטרטגיה לא ריאלית של ארגון תהיה כזו המתעלמת מהזדמנויות או אירועים שקורים בסביבת הפירמה.

מהי אסטרטגיה אפקטיבית ? האסטרטגיה של הארגון היא הרצון להמשיך ולהשיא רווחים כדי שהארגון ימשיך להתקיים. אסטרטגיה אפקטיבית מורכבת מ 3 תהליכים :

  1. תהליך – הפירמה מסתכלת על עצמה ועל הסביבה
  2. חשיבה – הסתכלות החוצה כשלב מקדים לחשיבה פנימה. ככל שעולים למעלה במדרג, החשיבה חשובה יותר.
  3. התנהגות – ברגע שמתקבלת החלטה, כל הארגון מיישר קו לפיה . התנהגות הארגון והטמעת ההחלטה קשורה במידת הגמישות של הארגון. בכל חברה, המנכ"ל אחראי באופן ישיר על קביעת האסטרטגיה ועל המימוש שלה.

משולש הכוחות בחברה אשר ישפיע על כל התהליך מורכב מהאסיפה הכללית, הדירקטוריון והמנכ"ל בפועל.

בעלי עניין – כל מי שמחזיק ב 5% ממניות החברה .

מחזיקי עניין – כל מי שיש לו עניין במה שהפירמה עושה, כל מי שפעילות הפירמה חשובה לו. מחזיק עניין יכול להיות פנימי לפירמה ( בעלי מניות, עובדים, מנהלים, דירקטורים וכו' )  או חיצוניים ( לקוחות, ספקים, רגולטור, תקשורת, מתחרים ) . הפירמה נמצאת בסד לחצים בין מחזיקי העניין שלעיתים מצפים מהפירמה לנהוג שלא לפי מטרותיה ( חברות הסלולר והאנטנות, אל על והחרדים ) . האסטרטגיה של כל פירמה חייבת לקחת בחשבון את מחזיקי העניין שלה.

מחזיקי עניין קריטיים – 3 מחזיקי העניין העיקריים של הפירמה, הפירמה לא יכולה להתקיים בלעדיהם, הפירמה חייבת להתחשב בהם כאשר היא מגבשת את האסטרטגיה שלה:

  1. בעלי המניות – מביאים את הכסף לפירמה .
  2. העובדים – משתמשים בכסף ומייצרים שירות או מוצר.
  3. הלקוחות – מקור הכסף, ללא לקוחות אין פירמה .