אסטרטגיה עסקית – שיעור ראשון

ארגון נוסד כדי להצליח, כדי להשיג את המטרות שלו, הצלחה עסקית נובעת מהיכולת לבנות מודל עסקי מנצח בענף ובזמן בו הפירמה פועלת . מודל עסקי

אסטרטגיה ,אומנות, מדע ומלחמה –  התוכנית של הארגון להשגת מטרותיו. אם אנשים בארגון לא מחוברים לאסטרטגיה של הארגון, הם יהיו בסופו של דבר חלק מאסטרטגיה של ארגון אחר. האסטרטגיה מאפשרת לכל עובד לדעת מה תפקידו ומקומו על מפת הארגון .

אסטרטגיה וחוסר וודאות – אסטרטגיה היא סוג של מצפן, במצבים של חוסר וודאות, האסטרטגיה הארגונית היא הפרט שנשאר וודאי, הארגון יכול לנווט עצמו אל מחוץ לחוסר הוודאות ע"י שמירה על האסטרטגיה שלו. "האסטרטגיה היא מצפן, לא תוואי דרך. זוהי ידיעה לאן הולכים עם בדיקה לאורך הדרך . באמצעותה ניתן לדעת לאן הארגון צריך ללכת, במידה וטעה – כיצד לעקוף את המכשול ".

אסטרטגיה וקבלת החלטות  Porter – נותנת תשובות לשאלות כמו : על מה הארגון צריך לוותר כדי להצליח יותר  ? איפה הוא יכול לעשות טוב יותר ? איזה trade of  הוא יעשה ( גדילה לעומת רווחיות , לקוחות פרטיים או לקוחות מוסדיים ) ? ( חברת טבע ויתרה על מחלקת הוטרינריה של כי לא הייתה מספיק רווחית ) .

אסטרטגיה ובידול Porter  –  האסטרטגיה היא תהליך בו הארגון ממנף יכולות ומשאבים יחודיים כדי ליצור יתרון תחרותי חדשני ע"מ להיות שונה ( תחנות הדלק אשר מינפו שטחים מתים בתחנות והפכו אותן לרשתות קמעונאיות ) .

אסטרטגיה ואינטגרציה Porter  – איזה תהליכים נעשה בארגון, איך נחבר את התהליכים האלה ברמה הארגונית כדי להצליח . יש ליצור FIT  בין הפעילויות השונות של הארגון, ללא זה לא נוכל להגיע לאסטרטגיה שהארגון הציב לעצמו.

אסטרטגיה ותחרות – ניהול אסטרטגי מושווה למשחק שח, הפירמה משחקת עם כלים ידועים לה מול מס' מתמודדים המשתמשים גם בכלים שאינם ידועים לה ושהיא אינה מוכנה אליהם.

אסטרטגיה ויתרון תחרותי  / מודל עסקי–  ארגון נוסד כדי להצליח, כדי להשיג את המטרות שלו, הצלחה עסקית נובעת מהיכולת לבנות מודל עסקי מנצח בענף ובזמן בו הפירמה פועלת . מודל עסקי  זו התפיסה של הנהלת הארגון לאופן בו יש לשלב אסטרטגיות יחדיו להשגת יתרון תחרותי של הפירמה.

למה צריך אסטרטגיה ?

  1. יוצרת תמונה ארגונית שלמה ומחברת את האנשים אליה.
  2. נותנת כיוון לארגון ומחלצת אותו ברגעי משבר
  3. מכוונת וממקדת את משאבי הארגון
  4. מגדירה סדרי עדיפויות בארגון

מהי אסטרטגיה, המודל של Colis & Rukstad  ?: מה תהיה התוכנית שלנו כדי להשיג יתרון תחרותי. המודל מגדיר 3 מימדים בבניית האסטרטגיה :

  1. מטרות ויעדים – מה אנחנו רוצים להשיג ? מטרות , יעדים, חזון. המימד צריך להיות ברור , מדיד ומוגדר בזמן .
  2. Scope, Domain מרחב פעולה – מה יהיו תחומי העיסוק של הפירמה ? מי יהיו הלקוחות ? באיזה איזור גיאוגרפי היא תתמקד, מה היא תמכור וכו' .
  3. Advantage Means , יתרון תחרותי – איך ניצור יתרון תחרותי, למה שהלקוחות יקנו דווקא מאיתנו, מה אנחנו ניתן להם שאחרים לא יתנו להם ?

מודל הפרפר של Abell  – מודל המגדיר 3 שאלות שיש לענות עליהם כאשר מקימים פירמה ורוצים לבנות אסטרטגיה ( מי? מה ? איך ? ) :

      1. מי הלקוח ?
      2. מה הלקוח צריך ?
      3. איך עושים זאת ?

מימדי האסטרטגיה Mit & Mayer  –  בתהליך האסטרטגי יש פונקציית מטרה, רוצים להגיע להחלטות בסוף התהליך. בבניית האסטרטגיה 3 תהליכים :

      1. Process התהליך – מה עושים כדי שלפירמה יהיה יתרון תחרותי ( איך עושים, מי עושה, מתי עושים ) ,
      2. Context , ההקשר – שלב אשר מחבר את התהליך לקבלת ההחלטות. ההקשר הוא אוסף הסיבות לקבלת ההחלטות ( למה לעשות ? למי לעשות ? )
      3. Content  , החלטות – מה יהיו הפעולות שהפירמה תנקוט כתוצאה מהתהליך שהחליטה עליו , התוצר של התהליך וההקשר.