פיתוח עסקי

המונח "פיתוח עסקי" הוא רחב ומנהלים שונים "רואים" אחרת את הגדרתו. בהגדרה הפשוטה שלי  "פיתוח עסקי" עוסק בעיקר באיתור דרכים שונות שיגרמו לעסק לצמוח. הכוונה לייצר פעילות שאינה בציר הפעילות המרכזי של הארגון שתביא לצמיחה במקומות שהארגון לא מרוכז בהם עד כה ושאינן חלק טריוויאלי מהשגרה.  הפיתוח העסקי מהווה מנוף מרכזי של כל עסק להתמודד עם מתחרים ופריצת "תקרות זכוכית" של העסק תוך שימוש בחשיבה פורצת דרך ובבניית אסטרטגיה עסקית חדשה.

"פיתוח עסקי" למעשה בוחן מגוון מרכיבים של העסק (שיווק, מכירות וכיו') ולכן "מנהל פיתוח עסקי" מקצועי ("biz dev") חייב להכיר את היטב את כל המכלל העסקי ולהיות בעל ראיה רחבה. לאחר ביצוע האבחון עליו לבצע אנליזה ולזהות הזדמנויות עסקיות חדשות. לעיתים הכוונה לפתיחת שווקים חדשים, לעיתים יצירת (JV) שותפויות עסקיות שמייצרות ערך מוסף ולפעמים עליו למצוא דרכים חדשות להגדיל את נתח השוק בשווקים קיימים, לחשוב מחוץ לקופסא בכדי לייצר לארגון הכנסות נוספות.

דרך נוספת לראות את תפקידו של מנהל הפיתוח עסקי להביא לניצול מקסימלי של משאבי הארגון לטובת צמיחה והשגת יתרון תחרותי. כאמור, לפיתוח עסקי רבדים שונים, החל משותפות קטנה סביב מוצר מסוים, ועד לרכישה גדולה בעלת משמעות אסטרטגית טרנספורמטיבית  לעסק.  בחברות קטנות כל הטיפול בתחום הפיתוח העסקי יכול להיות מרוכז אצל אדם אחד ובחברות ענק (תאגידים) לכל חטיבה / שלוחה יהיה מנהל פיתוח עסקי שיתמקד בתחומו .

אנחנו מאמינים כי השקעה מתאימה בפיתוח עסקי ומתן סמכויות ומשאבים הינה הדרך היחידה לגרום לעסק להמשיך ולצמוח לאורך זמן.